tisdag 1 juli 2014

Växtfärgning II

Eftersom vädret envisas med att vara kyligt och mulet fortsätter jag mina färgningsexperiment. Igår var jag till min systers stuga efter brännässlor, åkerfräken och granbarr. De lade jag i vattenbad och har fått stå ett dygn. Nu på förmiddagen har de kokat. Det luktar som en hel granskog i min lägenhet.

Det verkar bli gula färger av alla tre. Jag hade trott att granbarren skulle bli grågröna (enligt en bok) men det blir nog mera gult, jag hade säkert för lite barr. Kanske jag sätter garnet i ett nytt bad av något annat senare. Åkerfräken blir överraskande gult.
Det är bra om växtdelarna kokar med garnet, men granbarren silade jag bort eftersom de säkert fastnar i garmet och det kan bli besvärligt att reda upp. Samma gäller ex ljung. Rabarber ska också silas bort, annars kokar garnet i rabarbersoppa och det är inget skoj alls.

Brännässlor

Åkerfräken

Granbarr
Min digitala termometer fick sig ett bad i går men den har fungerat bra efter den torkade på badrummets värme-element under natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar