måndag 30 juni 2014

Växtfärgning

Jag har varit två gånger på kurs om att färga yllegarn med växter och blivit verkligen biten av det. Senaste vecka kokade och grejade jag i flera dagar och det var rena njutningen. Det har varit bra att gå på kurs men svårt är det inte, det gäller att veta ett par grundläggande saker.

Det som behövs är garn (obehandlat av naturfiber så som ull, silke, bommull, jag köpte tvåtrådigt yllegarn från Lankava Oy), lämpliga kastruller, en termometer som går upp till minst 100 grader, vatten i mängder, kärl att skölja garnet i, gummihanskar (så stora att det ryms ett par vantar under, garnet är varmt).

1) Använd härvor och inte nystan, färgen har svårt att tränga in i nystanet och dessutom kan det vara svårt att redan upp.
2) Knyt löst om på ett par tre ställen om härvan, detta för att garnet inte ska trassla för mycket.
3) Blötlägg garnet en stund att det är genomvått.
4) Garnet ska betas, vilket betyder att ullfiberns fjäll ska spräta på sig så att färgen ska ta bättre på. Som betmedel kan användas bland annat alun och vinsten. Jag hittade dem i Tetri design men det finns andra firmor som man hittar på nätet. Alun borde man också få i apotek.
Det går åt ca 10 g alun per 100 g garn. Används vinsten är förhållandet 5 g vinsten till 100 g garn. Alunet använde jag till alla färger men dessutom vinsten till de röda färgerna för det ger lite mera djup.
Alunet löses upp i varmt vatten (80 - 100 grader celcius) och garnet läggs i LÅNGSAMT (garn får aldrig chockas för då tovas det) och får ligga i det varma vattnet under ca en timme.
 

Detta kan göras på förhand.

5) Färgämnena som används kan vara nästan vad som helst. Växtdelar ska skäras/klippas i mindre bitar och sedan ligga och dra något dygn innan de används (häll kokande vatten på). Sedan kokas de i drygt en timme innan garnet läggs i. Färgämnen i pulverformat behöver inte koka lika länge på förhand. Nedan är henna (till vänster) och koschenill (till höger).
Ju mera färgämne, destu kraftigare färg. Det boken Luonnonvärjays (se litteraturtips nedan) finns exakta recept men jag tog lite på högt och provade mig fram.


 6) Lägg i garnet, temperaturen på färgbadet ska vara mellan 80 och 100 grader. Det får absolut inte stormkoka. Färgens styrka beror på hur länge garnet ligger i men minst en timme. Färgbadet kan användas så länge som det ger färg, det blir en ljusare nyans för varje omgång.

Jag provade också att färga med kallt bad, det lyckas någorlunda. Kaffe och henna använde jag och satte den ena ändan av en härva i ena färgbadet och och den andra i det andra för att få två färgers nystan. Färgerna blir mycket svagare än om de är i varmt bad.

 
8) När man är nöjd med färgen, ska garnet sköljas i svalt vatten (kom ihåg att vänta tills garnet har kallnat innan det sköljs) tills vattnet är klart. I det sista vattnet tillsätts lite ättika (vattnet ska smaka lite surt) och jag satte också lite sköljmedel så blir garnet mjukare. Garnet får aldrig vridas utam man ska vara försiktig med det hela tiden.
9) Låt garnet torka på skuggig plats.
10)  Och här är resultatet.

 
Jag använde ett par 10 liters kastruller som jag hittade på loppis och i övrigt mina "vanliga" kastruller. Det är bra om man kan vara ute behöver man inte vara aktsam och kan klotta med vatten hur mycket som helst.
Jag delade en 100 grams härva i tre eller fyra så behövdes inte så stora kärl. Jag kommer att använda garnet till en schal som ska stickas i dominoteknik så det behövs inte mycket av varje färg.
 
På kursen färgade vi ungefär 200 härvor under två dagar. Då var det lite större doningar. Vi eldade under 10 bastugrytor samtidigt. Men ett fantastiskt resultet blev det. Och dessutom passar alla färger ihop.
 
 



Lite litteraturtips:
Esther Nielsen: Färga med växter
Erik Sundström: Växtfärgning med örter, svampar och lavar
Anna-Karoliina Tetri: Luonnonvärjays

Och en lista på några växter och annat samt vilka färger de ger:

Alkottar: brun
Björkblad: gul (samla blad innan midsommar)
Brännässlor: grågrön
Henna: brun, brunröd
Kaffe: ljus brun
Koschenill: röd (rosa)
Krapprot: rödorange
Liljekonvalj (torkade blad): orangegul
Lupin (hela växten): grön
Lökskal: gul
Valnöt (pulver): ljus brun
Vitmåra (rot): röd

Blå färg är svårt att få, vejde lär ge blå färg och förstås indigo men det är en helt annan process att färga.


Man kan inte göra mycket fel och är man inte nöjd med färgen sätter man garnet i ett annat färgbad.











1 kommentar: