tisdag 15 december 2015

Tovade vantar

På stickcaféet har vi tovat tofflor som jag visade i detta inlägg. Efter det har bland annat jag provat tova vantar. Jag har stickat ett par med växtfärgat yllegarn. Grundmönstret är:

40 maskor på stickor nr 6. Garnet ska vara relativt tunt, 2 trådådars yllegarn går bra, eller ex Tove-garn. Sticka 36 varv innan tummen, 9-10 maskor för tummen, 36 maskor innan hoptagning. Sedan tvättas de maskin, 40 graders program.
Jag tyckte att 40 maskor såg så stort ut och minskade till 32 maskor men vantarna blev till en mindre hand än min. De får bli julklapp.

Jag håller på med ett par halvvantar för de använder jag mera än vanliga eftersom jag oftast har så varmt. Men ett par "riktiga" ska jag nog sticka om det blir kallt i vinter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar