tisdag 29 december 2015

Tovade torgvantar

Jag har väldigt varmt om händerna när jag promenerar att jag sällan behöver hela vantar utan det räcker med halva (fingertopparna och tummarna är bara).

Fortsättningsvis inspirerad av tovning, stickade jag ett par halvvantar i växtfärgat garn och som jag tovade i vanten blev inte riktigt som jag förställt mig i tvättmaskin, De blev OK. Färgerna blev inte riktigt som jag föreställt mig, jag varvade orange, (lime)grönt och rött (dvs färgat med krapp, ljung och koschenill). Vantarna gick dessutom ihop mera än jag önskade men så är det med tovning, det går inte att bestämma på förhand. Använda vantarna kommer jag nog att göra trots att de inte blev perfekta. Övning ger färdighet.

Mönstret är ungefär såhär:

Tvåtrådigt yllegarn, stickor nr 5.
Lägg upp 40 maskor fördelade på fyra strumpstickor. Sticka första varvet avigt och sedan 36 varv rätt. Lämna 9 maskor för tummen och sticka ytterligare 24 varv. Sticka sista varvet avigt och maska av.
Plocka upp 20 maskor för tummen, sticka 10 varv rätt och ett avigt varv. Maska av.
Fäst alla trådar. Tova i tvättmaskin, 40 graders tvätt.

(Genom att sticka första och sista varvet avigt förhindrar man att kanten rullar sig.)

Vantarna innan de är tovade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar