onsdag 16 december 2015

Pasta med grönkål och bacon

Jag tycker inte om att laga mat, jag har ingen fantasi och det är trist att äta ensam. När jag satt i väntrummet till tandläkaren (jag hade inga hål!) läste jag ett recept som lät förutom inspirerande enkelt och gott. Nu har jag gjort en egen version av det (för en person, enligt principen det är inte så noga):

En näve grönkål skuren i strimlor + lite olja
Ett par skivor bacon skuren i mindre bitar
En skvätt grädde
Lite riven parmesanost
Pasta (jag använder nuförtiden mest fullkornspasta)

Koka pastan. Fräs grönkålen i lite olja medan baconet steks knaprigt i en annan stekpanna. När baconet och pastan just är klara, häll en skvätt grädde över grönkålen. Blanda baconet med grönkålen (använd inte fettet från baconet, det blir för kraftigt) och sist pastan. Rör om. Riv lite parmesanost över och ev lite nymalen svartpeppar. Ät!

Det är kanske inte så hälsosamt förutom grönkålen. Bacon lär ju vara rent livsfarligt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar