tisdag 8 december 2015

En dag i Helsingfors

Efter en astung jobbhöst har jag äntligen en vecka semester. Den började inte bra för igår jag hällde skållhett vatten på min hand så det sved så attan hela kvällen igår trots att jag spolade handen med kallt vatten i flera omgångar och höll en ispåse på de värsta ställena. Jag hade aloe vera salva hemma till all tur och den hjälpte nog för idag är det bara små röda märken kvar.

I natt sov jag dessutom dåligt, jobbärenden snurrade runt i huvudet och jag kunde inte slappna av. Ännu när morgontidningen kom hade jag inte somnat... Men sover kommer jag säkert att göra i natt istället.

Jag måste ha någonting planerat till mina lediga dagar, annars blir jag bara sittande i soffan. Mitt mål idag var en fotoutställning på Ateneum, av Henri Cartier-Bresson.Vilka fina fotografier! Jag var helt såld av hans gatufotografier från 1930 - 1960-talen. Jag tittade på en film där Henri Cartier-Bresson själv berättade om sin arbete. Han hade bland annat suttit 1 ½ timme tyst tillsammans med Ezra Pound för att ta en porträttbild. Ingenting annat, men han väntade på det rätta ögonblicket.

Sedan gick jag till saluhallen och åt soppa och vandrade en stund i affärer men inte så länge. Jo, kaffe drack jag i Stockmann men de hade lite väl torr örfil (=kanelbulle) men caffe latten var god. Ett ylletyg köpte jag som ska bli en kjol. Och Henning Mankells bok Kvicksand, den läste jag på tåget och kunde knappt sluta när tåget stannade.

Jag gick också via Senatstorget och det harmade att jag inte vetat att en jättekör skulle sjunga Finladia på Domkyrkotrappan eftersom det gått 150 år sedan Jean Sibelius föddes idag. Jag stack mig in i Domkyrkan och lyssnade en stund på orgelmusik. Det är häftigt att sitta i en stor sal och orgelns ljud känns i hela kroppen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar