söndag 20 december 2015

Julstämning och julgodis

Nu  har jag det så juligt som jag vill ha det hemma vilket inte är mycket. Jag är inte för att pynta, kanske jag har blivit mätt på allting när jag läst olika bloggar. I de flesta är det juligt värre och det är bra för dem men jag har snart måttet rågat och då har julen inte ens varit...

Julkonfekt tycker jag ändå om att göra. Jag har hållit på i tre (!) dagar med att koka och dekorera och rulla och vispa... Två satser blev helt misslyckade, en omgång Florentiner blev till ingenting men det berodde på att jag inte kokade tillräckligt, jag litade inte på termometern av någon konstig anledning. En omgång gräddkola får jag inte ur formen, så den får jag bara blöta upp och slänga. Men gammaldags marsipaner, muskavadotryffelnkokosbitarna lakritsknäcken och kardemummafudgen blev som de skulle.

Och om någon undrar, jag ska inte äta allt själv utan det mesta ger jag bort:)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar