lördag 9 januari 2016

Källviken i vinterskrud

Idag har det inte varit lika kallt som de senaste dagarna utan riktigt skönt. Tänk att - 10 grader plötsligt kan kännas nästan varmt:) Det har varit lite jobbigt de tidigare dagarna när jag gått till jobbet för jag har astma och kölden gör att jag får en eländig hosta. Tur finns det hjälp. Och hellre lider jag än att bilen ska lida...

Jag tog mig en tur till Källviken idag. Det är roligt att se årstidsförändringarna i naturen. Nästan varje gång jag är till Källviken en lördag är någon efter källvatten. Man ska nog vara en idealist för att orka släpa vattendunkar upp för nästan hela åsen innan man kommer fram till bilen.

Det måste finnas flera källor än Dagmarskällan, det känns i vattnet på somrarna när jag simmar, plötsligt blir det kallt om fötterna. Åtminstone två källor på land vet jag om, de märks i marken för den är fuktigare på vissa ställen. Nu var det ett tjockt istäcke i skogen så det kan inte vara annat än en källa.



Vattnet rinner under isen:)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar