söndag 31 januari 2016

Att leva på hantverk

I min drömvärld skulle jag kunna leva ekonomiskt på att skapa och handarbeta. Det går ju inte i praktiken, jag skulle svälta ihjäl. Ingen betalar arbetsinsatsen på ett handarbete.

Jag brukar följa med Queen of Kammebornias blogg och hon hade ett intressant inlägg (här) om just priset på ett par vantar. Hon hade räknat ut att ett par halvvantar skulle kosta 20 000 kr - 40 000 kr (svenska kronor) om timpengen skulle vara samma som en snickares. Det blir en orimlig kostnad för ett par halvvantar men å andra sidan borde det inte vara för mycket begärt att få betalt för det man gör.

Inlägget skapade en liten "bloggstorm"; många uppmuntrande ord men också beskyllningar att hon skulle gräma sig över "att hon inte får 600 kr i timmen när hon har en rogivande och trivsam stund med sin stickning". Det var med andra ord en nyttig diskussion hon tog initiativet till.

Jag får fortsätta att drömma och sticka på min lediga tid. Det duger det också men sluta drömma om ett annat liv gör jag inte, trots att jag troligen inte förverkligar det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar