tisdag 27 oktober 2015

Horai schal

Min absoluta favoritschal är horai schalen. Den väger ingenting men är varm och mojsig!

Jag stickade den i somras och jag ville inte att schalen skulle bli färdig för så roligt tyckte jag det var. Det låter nördigt märker jag men sådan är jag bara. Mönstret hittade jag på Ravelry men det finns också på youtube (se klippen nedan). Instruktionerna är på franska men det behöver man inte kunna utan det räcker med att se på filmen.

Det totala antalet maskor ska vara ska vara delbart med fyra. Dessutom lade jag upp två extra maskor för kanterna.

Idén är följande: *man stickar tre maskor ihop, HÅLL DEM KVAR PÅ STICKAN, ett omslag och sticka samma tre maskor på nytt och efter det sticka en rät*. Upprepa från * till *.
Aviga varvet stickas alltid rätt.
Varv tre börjar man med *en rät, tre maskor ihop (håll kvar på stickan) och samma tre maskor ihop*. Upprepa igen från * till *. Där är det. Inget mera tjafs:)


Min schal är av Kid Mohair garn och jag hade sticka nr 5 men man kan ha grövre. Då blir mönstret luftigare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar