tisdag 26 juli 2016

Boktips


Jag har läst en bra bok och det har varit så roligt! Det är En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Den är redan 10 år gammal men vad gör det. 
Jag blev intresserad av författaren när jag såg på Babel på Sveriges television för något år sedan. Då berättade samma författare om sin senaste bok Americanah. Jag köpte båda böckerna men sedan blev de liggande i min hög med olästa verk. Tills nu i sommar.
Boken handlar om tvillingssystrarna Olanna och Kainene som är väldigt olika varandra. Vi får följa deras liv i Nigeria på 1960-talet då det var inbördeskrig, igbo-folket bröt sig ur och bildade en egen stat, Biafra. 
De som är inte alldeles unga har hört om hungersnöden i Biafra, den första hungersnöden som "kom hem" till alla via TV:n. Barn med storm magar och rinnande närsor och ögon tittade in i våra vardagsrum. Jag har inte själv minnen av det men jag har hört berättas om det.
Trots att det låter tragiskt och eländigt är berättelsen inte det, bara små stunder. Däremellan är det vackert och kärlksfullt och mustigt och spännande. 
Alla mina, helt onödiga. fördomar mot afrikanska författare har kommit på skam. Jag ska vidga mina läsarvyer från och med nu och inte vara så västerländskt inskränkt.
Jag återkommer senare med mina intryck av Americanah, jag är lika begastrad i den (åtminstone hittills):)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar