söndag 26 juli 2015

Röda och blåa växtfärger

Ett veckoslut av växtfärgning är över. I morse när jag körde iväg i hällregn tänkte jag att nu får det vara, jag har absolut ingen lust med detta och jag har garn i överflöd. Snällt körde jag ändå till kursen för jag tänkte att de annullerar den säkert... Men icke sa Nicke. Där stod hurtiga kvinnor i regnet och försökte få eld i grytorna medan vattnet rann i nacken och leran sökte sig upp över knäna.

För att ta det från början. I höstas surfade jag runt på nätet och hittade Värjarikilta ry och blev inspirerad av deras bilder från senaste års färgningsdagar i Enare. Nu är jag medlem och i maj anmälde jag mig till tre av de fyra kursdagarna i Fiskars, en föreläsningdag på torsdag, röda färger i går och blåa idag.

Gårdagen var fin vädermässig men lite rörig annars. Det berodde säkert på att vi var ganska många och flera ovana och ledaren var lite för snäll och höll inte riktigt ordning på oss (vi var själva inte kapabla till det;)). Fina färger blev det ändå; kochenill, krapp, havstång med rödträd och järnvitriol med "väriomena" (jag vet inte vad det är på svenska men lär vara någon knota på ekar).

Idag var temat blåa färger. Vi använde vejdeblad och vejdepulver. Det var lite mera kemi med detta eftersom indigon i vejden inte är vattenlöslig utan det behövs lite kemikalier. Just nu kan jag inte helt återge hur vi gjorde men i stor sätt skar vi först vejdebladen ganska smått, de fick stå och dra varmt vatten (nästan kokande) i 30 minuter. Bladen silades bort och då var färgen på vattnet rödbrunt. Kristallsoda tillsattes och då blev vattnet grönt. Sedan skulle det syresättas och kallna lite (färgbadet hälldes från en så till en annan, flera gånger) tills skummet på ytan gick över från blått till grått. Sedan tillsattes ett pulver (natriumdionit för att färgen skulle fästa på garnet) och hölls varmt ca 20 minuter. Då blev vattnet gult. Efter det doppade vi våra härvor i grytan och lät dem vara där i 10 minuter. När vi lyfte upp härvorna var de gula men blev nästan genast vackert blå (beror på syret i luften). Det var trolleri. Indigofärgning ska jag prova på i mindre skala hemma.

Här kommer lite bilder, de är tagna med telefon så kvaliteten är inte den bästa men jag börjar med det bästa, resultatet:



Blåstång och rödträ.





Här blir gult till blått!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar