torsdag 30 juni 2016

Färga med indigo

Nu när förkylning har släppt taget kan jag börja göra det jag längtade efter att göra på semestern, dvs att färga garn. Jag har provat med indigo. Det är mera trixit än med växter men minst lika roligt. Jag följde reseptet från Riihivilla och här kommer en förkortat version på svenska.

För stamkypen behövs:

- en liten kastrull
- en glasburk med lock (2-3 dl)
- en keramikmugg eller glasföremål som tål hetta
- termometer (kag använder en digital stek/köttermometer)
- pH-papper
- våg
- sked eller pinne att blanda med
- indigopulver
- lut eller kristallsoda
- hydtrosulfit (=natriumditonit)
- munskydd (när man använder hydrosulfit som inte är bra att andas in)

1. Häll varmt vatten i kastrullen för vattenbad, vattnets temperatur ska vara ca 50 grader C.

2. Häll upp ca 2 dl varmt vatten i glasburken.

3. Blanda i 8 gram lut eller 3-4 matskedar kristallsoda. Vätskans pH ska vara 10 - 11. Lut och kristallsoda löser sig bättre i varm än i kallt vatten. OBS! Tillsätt alltid lutet i vattnet, aldrig vatten på lut!

4. Tillsätt 10 - 15 gram indigopulver och blanda tills pulvret har blandats jämnt i den basiska vätskan.

5. Väg upp 10 gram hydrosulfit och lös upp det i keramikmuggen med ca 0,3 dl varmt vatten och blanda. OBS! Sätt alltid pulvret i vattnet, aldrig vatten på pulvret! Hydrosulfit löser sig inte i kallt vatten, blanda det i varmt (så varmt man får från kranen). Använd munskydd!

6. Häll vätskan med hydrosulfit i glasburken med indigopulvret, blanda. Vätskan blir genast gulgrön/gul och på ytan bildas kopparfärgat och blått skum. Häll mera varmt vatten i burken, locket skruvas fast och sätt den i kastrullen med vattenbadet.

7. Håll vattenbadets temperatur ca 50 grader C i 30 - 60 minuter. OBS! Temperaturen får inte överstiga 60 grader, för då förstörs indigon.

Med denna mängd stamkyp kan man färga ca 1600 gram garn.

Själva färgningen:

Blötlägg garnet i ljummet vatten åtminstone ½ timme innan färgningen. Garnet ska vara gemomblött och får inte innehålla syre (luft) i fibrerna.

1. Värm rent vatten i en kastrull till 45 - 50 grader C, det behövs åtminstone 5 liter/100 gram garn, dvs om man vill färga 500 gram garn ska det vara minst 30 liter vatten. Om man använder hela stamkypen på en gång behövs 40 - 50 liter vatten. Man kan spara en del av stamkypen åtminstone en vecka. 

2. Tillsätt ca 20 gram kristallsoda och 10 - 15 gram hydrosulfit (per 30 liter vatten) och vänta 20 - 30 minuter. Hydrosulfiten tar bort syret ur vattnet. Använd munskydd!

3. Tillsätt försiktigt den färdiga kypen (det får inte komma syre i vattnet). Blanda försiktigt och vänta ännu 15 minuter. På den färdiga indigovätska bildas en kopparfärgad hinna och själva vätskan är gulgrön. Om det syns blåa indgopartiklar i vätskan och färgen är blågrön, tillsätt ännu lite hydrosulfit.

4. När vätskan är klar, lägg i det fuktiga garnet, försiktigt (det får inte stritta eller plaska). Blanda om (försiktigt!) så garnet är fritt i vattnet och indigon kommer åt allt garn.

5. Ta upp garnet (försiktigt igen) efter 10 - 15 minuter. Kläm ut överskottsvatten nära ytan. 

6. Låt garnet luftas eller låt det ligga i rent vatten. Garnet ska syresättas och blir därmed blått. Om garnet hänger i luften får det inte bli torrt innan det doppas på nytt i indigovätskan eller tvättas (efter sista badet).

7. Låt indigovätskan vila 15 minuter och doppa garnet sedan på nytt.

8. När garnet är klart tvätta det och tillsätt ättika ai det sista sköljvattnet så att pH-värdet återställs. 

Här är resultatet färgning av yllegarn, det blev bäst med det (jag provade också med lite lingarn  och trikå dvs mattrasor). Jag hade både vitt garn (det bli ljusblått av det), grått (blir mörkblått), något brunt växtfärgat garn, minns inte vad (blev nästan svart) och ett grönt växtfärgar garn, minns inte vad (som blev petroliumfärgat). Jag har haft dålig koll på mina färger, jag trodde jag skulle komma ihåg... 

Jag är sugen på att sticka en filt i dominoteknik, som samma sätt som en jag gjorde tidigare (se här). Får se om jag hinner när jag ska studera ett par år. Kanske en plädstickning är rena avkopplingen:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar