söndag 28 februari 2016

Vår? Semester!

Solen sken idag och det var 22 grader varmt på mammas terrass. Jag promenerade längs stranden och det var underbart att höra vågorna skvalpa mot stranden. Det är kanske vår i alla fall.

Jag har semester en vecka framöver. Det ska bli så skönt! Jag har bara trevligt program; massage, ansiktsbehandling och en utflykt till Helsingfors där jag tänkt besöka Rodin-utställningen på Ateneum. Jag ska försöka gå ner i varv och ta det lugnt. Jag behöver det efter denna vinter då jag tycker jag hostat i ett sedan jul och på jobbet har det varit stress.

Tänkt att det är 30 år sedan Olof Palme blev mördad. Det är en av de händelser som blivit kvar, en sådan som "kommer du ihåg vad du gjorde när Palme blev mördad?"-händelse. Jo, jag minns. Jag var abiturient och läste till studentskrivningarna. Just 28.2.1986, en lördag, stod jag på socialbyråns gård när en man ropade åt en bekant "Har du hört att Palme är mördad?". Inte långt efter kollapsade atomkraftverket i Tjernobyl och sedan jobbade jag på "Telegrafen" (tag skrev telex och tog betalt av kunder som ringde från telefonkiosker inne på "Telegrafen" och skickade fax med den enda faxen i stan!), blev student och började studera i Helsingfors senare på hösten. Det var ett händelserikt år! Och det värsta är att det är 30 (!!!) år sedan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar