söndag 31 maj 2015

Ta tag i vardagen

Av någon anledning har jag varit väldigt trött de senaste veckorna och jag får absolut ingenting gjort. Jag har många, roliga, projekt jag egentligen vill börja med men ändan lossnar inte från soffan. Jag sitter bara och spelar idiotspel. Idag har jag ändå försökt skärpa mig och kommit igång med planeringar på balkongen. Jag var till Hagalandet i Ingå igår men inspirationen kom inte trots att de hade fantastiska blommor. Jag kom i alla fall hem med en Törnrosas kjortel och något slags marguerite som har ceriseröda blommor och njurvinda. Till balkonglådorna får jag återkomma lite senare när de är fyllda. Jag ska ännu utnyttja ett presentkort jag fick till födelsedagen.
Sedan har jag satt igång lite växtfärgning. Jag har kirskål och daggkåpa i blöt, de får ligga ett par dagar innan jag lägger i garn. Det lär bli gröngul färg. Det blir spännande för jag har inte provat dessa växter tidigare. Albark ligger också i blöt. 
Dessutom har jag bakat, semlor (för svenskar: det är inte era semlor, våra (i Finland) fastlagsbullar, utan ett slags frallor med bl.a. rågmjöl) och småbröd. Småbröden blev dödens goda, recept finns här. Jag måste ta en del till jobbet att jag inte äter upp allt själv.
Så idag har jag fått en hel del gjort men känner mig olustig i fall. Nåja, någon dag får jag tag i det som skaver och sedan blir det väl bättre.

Hagalandet


Mitt spökhus innehåller tomatplantor

Daggkåpa i blöt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar