lördag 18 april 2015

Robert Mapplethorpe

Härom dagen när jag ändå var i Helsingfors på arbetsärende passade jag på att besöka Kiasma och utställningen med Robert Mapplethorpes fotografier. Det är en utställning jag inte kommer att glömma i första taget. Det var förstås många bilder på nakna människor och könsorgan i närbild. Men det fanns mycket annat, i synnerhet porträtt. De var berörande. Och vilket ljus de hade.
I början av sin karriär hade han råd med en film på 10 bilder och sedan måste han spara några veckor för att ha råd med följande. Det gjorde att han tänkte noga igenom varje bild innan den blev knäppt.
Han fortsatte arbeta på samma sätt också efter att han hade oändligt mycket film. Det är annat idag när man kan ta obegränsat med bilder. Jag tror ändå knappast att resultatet blir bättre, jag tror att människan blir slarvig när tillgången är oändlig. Jag blir det i alla fall.
Sedan gick jag på stan och tittade på folk.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar