onsdag 10 december 2014

Storm

Det stormar och är lite eländigt ute men samtidigt lite mysigt och här i stan behöver man inte vara rädd att elektriciteten bryts.

Det var en somlig dag på jobbet, jag steg upp i ottan och körde till Helsingfors på möte. Det är en bra grupp människor som vet massor och kan strida om sak men blandar inte in person. Jag var i alla fall irriterad när jag körde hem, på sak alltså. Väl hemma skulle jag till överskötaren inom psykiatrin för att hon skulle berätta om vad de gör. Mycket har förändras de senaste åren så det är inte lätt att räkna pengar när man inte vet mycket om verksamheten. Det var verkligen intressant när hon beskrev olika sjukdomar och hur man vårdar och hur man tänker. Det som gjorde mig extra glad var att hon tycker att man möter patienten med respekt hos oss, vilket man inte alltid gör på andra ställen.

Det är svårt med psykiatri, det är inte lika enkelt att förstå som ett brutet ben eller hjärtinfarkt. Det kan vara skrämmande när någons personlighet förändras väldigt mycket. Men det finns oftast hjälp att få vilket är trösterikt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar