måndag 8 december 2014

Pepparkaksbak

Kring självständighetsdagen brukar jag baka pepparkakor. Jag gör egen deg; Märtas pepparkakor från Marthakokboken. Man behöver:

3  kkp (kaffekoppar) socker
2 kkp grädde
1 kkp sirap
2 tsk ingefära
2 tsk pomeransskal
2 tsk kardemumma
2 tsk kanel
2 tsk nejlika
2 tsk soda
250 g smör
mjöl

Koka upp socker, sirap, grädde och kryddor. Sätt i smöret och låt smälta lite. Sätt sedan i sodan. Rör i mjöl tills degen inte fastnar på fingret när du känner på den. Låt stå kallt över natten. Grädda i 175 grader.

Jag mäter inte upp mjölet utan jag rör i det tills som sagt det släpper från fingret när jag lätt trycker det på degen.
Det är en smidig deg som går att kavla tunt.

De senaste åren har jag haft hjälp av min systerdotter, hon blir snart 7 år. Hon har ett väldigt tålamod och är mycket duktig. Vi bakade i två timmar och sedan var degen slut.

Formar har jag alldeles för många av, mamma och min systerdotter räknade: de var över 100 st.





Idag såg jag på KAJ's julkalender, det heter inte pepparkaksgumma utan pepparkaksINDIVID;)

PS. Chokladfudgen gick bra åt på jobbet, de gillade den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar