torsdag 3 mars 2016

Återstoden av dagen, Kazuo Isiguro

Återstoden av dagen (pocket)Vilken bra bok Återstoden av dagen är! Jag tackar Lundströms Bokradio för att jag började läsa den.

Jag tyckte redan om filmen men boken är minst lika bra. Den handlar om butlern Mr Stevens och hans funderingar över sitt liv, hur det har blivit och vad det kunde ha blivit. Han har hela sitt liv kontrollerat sina känslor med järnhand  och försökt anpassa sig till andra, han funderar bl.a. mycket över hur han ska skämta på ett riktigt sätt med sin nya arbetsgivare.

Handlingen utspelar sig på 1920 - 1950-talen, främst innan andra världskriget. Mr Stevens arbetar åt lord Darlington. Till personalen hör också hushållerskan Miss Kenton. Mellan Mr Stevens och Miss Kenton uppstår det spänningar av olika slag, både yrkesmässiga och privata.

Musiken i filmen beskriver stämningen i boken, den är lågmäld men jag väntar hela tiden på vad som kommer att hända sedan, det bubblar under ytan och jag väntar på explosionen.

Trots att jag sett filmen och vet hur historien slutar tog det inte bort något från läsningen, jag njöt lika mycket i alla fall.

Boken har kommit ut i nytryck i år, mitt exemplar hittade jag på en loppis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar