söndag 22 november 2015

Tofflor med Arne och Carlos

I min stickgrupp (Medborgarinstitutets stickcafé) har vi blivit inspirerade att sticka tofflor efter de norska herrarna Arne och Carlos mönster (de med de stickade julkulorna). Man stickar ett par megastora sockor (utan skaft, bara tre varv rätt) med ett garn som tovar sig och sedan sätts de i tvättmaskinen och voilà, de är klara! Det går bra att sticka ett par vanliga sockor utan Arne och Carlos mönster men deras böcker är så inspirerande...
Jag stickade ett par med ett förgarn, dvs otvinnat yllegarn). Jag hade dem i lite väl häftig tvättning i maskin så de blev lite väl mycket tovade men det var ett roligt experiment. Nu stickar jag ett par till, förgarn och växtfärgat yllegarn randat. Sedan ska jag tova dem i tvättmaskinens fintvättprogram. Hellre tvätta flera gånger och det tovar lite åt gången än en gång och tofflan krymper ihop till ingenting.





3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej vad kul att hitta fler som håller på med sockar från Arne o Carlos bok! Jag har precis stickat mina första sockar o ska nu tova dem. Lite nervöst då jag inte vet vilket tvättprogram som motsvarar "easy care " eller fintvätt på min maskin.
    Jag har snällaste programmet "Handtvätt, sedan ylletvätt, 40 g syntet och 40 g kulörtvätt. Undrar vilket som passar bäst. Sedan skriver de att de använder tennisbollar i sockarna för att de inte ska tova ihop sig, men mina sockar är så stora så bollarna ramlar ut hela tiden...har du ngt tips hur göra? tack på förhand Ingrid i Göteborg :)

    SvaraRadera
  3. Jag hade inga tennisbollar i sockorna och det gick bra i alla fall. 40 g syntet kan vara bra att börja med eftersom jag inte tror det händer så mycket med handtvätt eller ylletvätt. Tovar sockorna inte tillräckligt, sätt dem i maskin en gång till. Blir de lite för mycket tovade går det bra att forma och dra i sockorna när de är fuktiga. Det är inte så stora risker att något går fel. Men det är alltid lika spännande att se hur resultatet blev och det är olika varje gång.

    SvaraRadera