söndag 22 november 2015

Läsutmaning

Inspirerad av bloggen Kirjatoukka och Herra Kameramies läsutmaning/lista kommer jag här med min variant. (Kirjatoukka och Herra Kameramies är en blogg jag tycker mycket om.)

En bok du läser just nu:
I mörkrets skugga av Peter Robinson. En deckare jag gnagt på hela hösten, inte för att den skulle vara dålig utan för att jag somnar så fort på kvällarna. I övrigt bläddrar jag i alla stickböcker jag kommer över, bl.a. Sagornas stockbok av Celia B Dackenberg och Sticka nordiskt av Mary Jane Mucklestone.

En bok jag älskade som barn:
Pixi-böckerna, kommer ni ihåg, de små fyrkantiga? De finns ännu. Jag skulle alltid ha boken i ena handen och trasan i andra (en blöja av förbandstyg, tvättad förstås) och tutten (nappen) innan jag somnade som riktigt liten.
En av de första "riktiga" böckerna jag minns är Enhörningen av Irmelin Sandman Lilius, i synnerhet när mamma läste den högt på kvällarna. Jag läser den fortfarande ibland om det är något sorgligt på gång.

En bok som blev på hälft:
Inte så många eftersom jag får dåligt samvete om jag inte läser till slut när en gång författaren satt så mycket tid på att skriva boken... Men de jag lämnat på hälft är Dan Browns böcker. Alltså, när Robert Langdon, eller vem det nu var, hoppade ut ur ett flygande flygplan utan fallskärm men klarade sig i alla fall så fick jag något fel och slängde boken i väggen!

En bok som gjort stort intryck:
Rosengården av Anna Wahlgren. De handlade om en ung flicka som blev gravid och flyttade till Rosengården i Malmö och blev galen. Jag gick ner några kilon när jag läste den för jag kunde inte äta, så sorglig och obehaglig var den. Jag minns den tydligt trots att den är snart 30 år sedan jag läste den.

En bok du återkommer till:
Tove Janssons Mumin-böcker, alla gånger. De har räddat många nätter åt mig när jag inte mått bra och inte kunnat sova. De är så tröstande (förutom Pappan och havet, den läser jag inte).

Detta var min lista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar