fredag 26 juni 2015

Sticknyheter och härvträ

När jag färgar garn så ska garnet vara som härva och inte som nystan. Det har varit obekvämt att få ett nystan till härva; ibland har jag snurrat garnet kring en stolsrygg, ibland kring vardagsrumsbordskivan. Mycket besvärligt och jag har sökt något alternativ men inte vetat vad. Av någon underlig anledning kom jag på härvträ.  Men hittade ingenstans där jag kunde köpa ett. Internet är en räddning. Via bloggen En till Stickblogg hittade jag beskrivning på en version man kan göra själv med hjälp av rundstav och trägalgar. Här är min version:

 

Aldrig förr har det gått så snabbt och behändigt att få ihop en härva.

Jag har färgat också under försommaren; kirskål, daggkåpa, henna, krapp, albark och lökskal har baddat i grytor och kastruller.


Jag gillar mest lökskal, helt rödlök och i gjutjärnsgryta, Det blir kraftiga färger av lite skal (det gröna, garnet var grått ursprungligen). Nu börjar jag ha så mycket garn att jag kan börja sticka en tröja, på maskin denna gång. Mönstret ska bestå av rutor, kanske 4 maskor gånger 4 varv. Det krävs lite planerade. Men semestern börjar om en vecka så detta får bli mitt projekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar