måndag 13 oktober 2014

Nya höstkläder

Detta år jag har försök tatt inte skaffa onödiga kläder, jag har vad jag behöver. Målet är att ha färre kläder i slutet av året än i början. Men ibland är frestelsen för stor men då syr eller stickar jag dem själv i mån av möjlighet. Nu har jag varit aktiv; senaste vecka blev en tröja klar i bambugarn. Det är väldigt mjukt och behagligt att sticka av, jag använde Pure Alize från Lankalinja.com. Det var mycket drygt men tunt (jag hade 2½ stickor). Det var ändå värt besväret. Mönstret tog jag från en Suuri Käsityölehti (jag tror det var nummer 4/2014) och modifierade det lite. Man började sticka mitt på ryggen i en cirkel och ökade efter hand (med hål för ärmar) så det blev väldigt många maskor till slut, jag räknade inte ens för jag skulle bara ha blivit matt.
 
Här började jag!

Varje gång jag är till en tygaffär söker jag efter linnetyg, det tycker jag bäst om att sy i och använda. Jag hade en bit plommon- och petroleumfärgat linne i mitt tygskåp. Det petroleumfärgade köpte jag köpt på hantverksmässan av Raijan Aitta tidigare i höst. Det är specialbehandlat för att vara mjukare och det är behagligt. Det tyget blev till en tunika med en dekoration i ryggen av en virkad duk. (Nu märker jag att jag tydligen har cirklar på hjärnan!)


Det plommonfärgade blev en klänning, jag råkar ha samma färgs leggings i skåpet från tidigare. Jag är nöjd, det är djupt tillfredsställande att få något resultat. På mitt dagsjobb är det sällan så, eller med hushållsarbete för den delen. Där är det samma saker om och om igen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar