torsdag 22 juni 2017

Ny gardin

Lagom till midsommar fick jag fönstren tvättade och min nya gardin upphängd. Den består av gamla vitbroderade dukar, dynvar (=örngott) och paradhanddukar. Jag har samlat på dem längs med åren. Ett dynvar har året 1941(!) broderat. Tänk, då pågick andra världskriget och samma sommar i Finland började fortsättningskriget som pågick till september 1944. Historiens vingslag...

Undrar vad kvinnan tänkte på som arbetade ihop lakan, dynvar och annan viktigt till brudkistan. Var hennes fästman i kriget? Eller pappa eller bror?

Jag hade en morbror som var med i fortsättningskriget, jag har förstått att han var prickskytt. Han var en skicklig skytt eftersom han var bra på att jaga skogsfågel. Han skrev brev hem om hur det var att gå på vakt i skyttegravar, vänta på att ryssarna skulle komma. Han var 19-20 år. En ung pojke. Några år efter han kommit hem från kriget emigrerade han till Kanada och arbetade i skogen. Jag träffade honom aldrig, han dog under oklara omständigheter när jag var 1 år gammal.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar