söndag 2 november 2014

Hägring 38

Kjell Westös roman Hägring 38 vann Nordiska Rådets litteraturpris härom dagen. Det är en roman väl värd att läsa. Det enda jag lite opponerade mot var "namedropping", dvs det kändes som om precis "alla" platser skulle nämnas vid namn i Helsingfors. Att jag blev lite irriterad på detta beror kanske på att jag inte bor i Helsingfors och inte vet var platserna är. Men i övrigt en mycket bra roman om efterdyningarna efter Finlands inbördeskrig och tiderna just innan andra världskriget. Det är en obehaglig stämning i boken som jag ibland tycker mig uppleva idag vilket gör det ännu mera skrämmande.

Om man själv inte vill, kan eller "orkar" läsa kan man lyssna på Stina Ekblads uppläsning (mycket bra!) på Sveriges Radio, länken finns här, jag  lyssnar trots eller just för att jag läst boken.

Kjell Westö Foto Katja Lösönen
Kjell Westö, bild från Sveriges Radions sida.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar